On the way to Belém

The old road that connected Lisbon to Belém, passing through Santos, Alcântara and Junqueira.

Go to the begining: Praça do Rossio (Lisboa)
Go to the end: Praça do Império (Belém)
2:30 | 2 |
Percursos municipais de Lisboa
Urban

On the way to Belém (7.4 km)

The route starts at Rossio, probably an old Roman racetrack. Go south to Rua do Carmo, a very busy shopping street, until you find Rua Garrett. Then go up this street. Rua Garrett has been the cultural center of Lisbon for over 100 years; here were the main bookstores and shops in Lisbon before the fire of 1988. Having been recovered the area, it is still today a privileged place for gatherings by friends before night falls and visits to Bairro Alto. Sit next to the small statue of Fernando Pessoa, and have a coffee with him...

Then go up to Praça Luís de Camões, and continue on Rua do Loreto, to the west, and Largo do Calhariz, then turn south on Rua Marechal Saldanha. It will end at the Santa Catarina viewpoint. The statue at the viewpoint represents Adamastor, a mythical figure that would guard the Cape of Storms, in the extreme south of Africa, and that the Portuguese ended up overtaking, becoming known as Cape of Good Hope. To this viewpoint came the relatives of the sailors of the crews who had left for India since the 16th century, waiting for the ships to return.

Then head north by Travessa de Santa Catarina until you reach Calçada do Combro. Go down this sidewalk and, on the right side, you will pass the new Church of Santa Catarina and, a little below, also on the right side of the street, by a car park with an uninviting facade. Go up to the bar and terrace, at the top of the building, and enjoy the beautiful panorama over the western riverside of Lisbon.

Then go down Rua do Poço dos Negros. At the end, you will arrive at Avenida D. Carlos I, in Largo da Esperança. Enjoy here the beautiful Chafariz da Esperança.

The route then continues on Rua da Esperança. Cross the interior of the Madragoa neighborhood, going up Travessa do Pasteleiro and then follow Rua das Madres until Convento das Bernardas. Then go down to Rua da Esperança, and head west to Rua de Santos-o-Velho, continuing on Rua das Janelas Verdes. You will arrive at Jardim 9 de Abril, where you can visit the National Museum of Ancient Art and enjoy the view over the Tagus River.

Then follow Rua Presidente Arriaga and Calçada Pampulha. You will pass Avenida Infante Santo. Continue west, along Rua do Sacramento to Alcântara, until you reach Vale de Alcântara. And continue along Rua das Fontainhas and Largo do Calvário, Travessa do Calvário and Rua Rodrigues Faria, until Lx Factory, an alternative leisure area.

Then take Rua 1.º de Maio, always to the west, and then Rua da Junqueira, until you pass the Hospital do Ultramar, then turn onto Rua Mécia Mouzinho de Albuquerque towards the river. And then go parallel to the river, always towards the west, until you reach Jardim do Império, in front of the Jerónimos Monastery.

A Caminho de Belém (7,4 km)

O percurso inicia-se no Rossio, provavelmente um antigo hipódromo romano. Suba, para sul, a Rua do Carmo, uma rua de comércio muito movimentada, até encontrar a Rua Garrett. Suba então esta rua. A Rua Garrett é a coqueluche de Lisboa desde há mais de 100 anos; aqui se encontravam as principais livrarias e lojas de Lisboa antes do incêndio de 1988. Recuperada a zona, ainda hoje é local privilegiado de tertúlias de amigos antes de a noite cair e se dirigirem para o Bairro Alto. Sente-se então junto à pequena estátua de Fernando Pessoa, e beba um café com ele…

Suba depois até à Praça Luís de Camões, e continue pela Rua do Loreto, para oeste, e Largo do Calhariz, virando então para sul pela Rua Marechal Saldanha. Irá desembocar no Miradouro de Santa Catarina. A estátua no miradouro representa o Adamastor, figura mítica que guardaria o Cabo das Tormentas, no sul de África, e que os portugueses acabaram por ultrapassar, passando a ser designado por Cabo da Boa Esperança. Para este miradouro vinham os familiares dos marinheiros das tripulações que partiam para a Índia, desde o século XVI, esperando o retorno dos navios.

Siga depois para norte, pela Travessa de Santa Catarina, até chegar à Calçada do Combro. Desça esta Calçada e, do lado direito, passará pela nova Igreja de Santa Catarina e, um pouco abaixo, também do lado direito da rua, por um parque de estacionamento de fachada pouco convidativa. Atreva-se a subir até ao bar e esplanada, no alto do edifício, e goze do belo panorama sobre a Lisboa ocidental ribeirinha.

E desça depois pela Rua do Poço dos Negros. Chegará, no final, à Avenida D. Carlos I, no Largo da Esperança. Aprecie aqui o belo Chafariz da Esperança.

O percurso continua então pela Rua da Esperança. Atravesse o interior do bairro da Madragoa, subindo a Travessa do Pasteleiro e seguindo depois pela Rua das Madres até ao Convento das Bernardas. Desça então até à Rua da Esperança, e siga para poente até à Rua de Santos-o-Velho, continuando pela Rua das Janelas Verdes. Chegará ao Jardim 9 de Abril, onde pode visitar o Museu Nacional de Arte Antiga e apreciar a vista sobre o rio Tejo.

Seguindo então pela Rua Presidente Arriaga e pela Calçada Pampulha, irá até à Avenida Infante Santo. Continue para poente, pela Rua do Sacramento a Alcântara, até chegar ao Vale de Alcântara. E continue pela Rua das Fontainhas e largo do Calvário, Travessa do Calvário e Rua Rodrigues Faria, até ao Lx Factory, uma zona de lazer alternativa.

Tome depois a Rua 1.º de maio, sempre para poente, e depois a Rua da Junqueira, até ultrapassar o Hospital do Ultramar, virando então pela Rua Mécia Mouzinho de Albuquerque em direção ao rio. Siga depois paralelamente ao rio, sempre para poente, até chegar ao Jardim do Império, frente ao Mosteiro dos Jerónimos.